Verschillende rollen en vormen

Verschillende rollen

Binnen een pestsituatie kunnen verschillende rollen voorkomen (Departement onderwijs en vorming, 2015, p.8):

  • de pester: hij/zij vertoont het pestgedrag;
  • de gepeste: hij/zij wordt gepest;
  • de helper of assistent van de leerling die pest: hij/zij volgt het voorbeeld van de leerling die pest;
  • de passieve versterker van de leerling die pest: hij of zij moedigt het pesten aan door ermee te lachen, het toe te juichen …;
  • de verdediger of bondgenoot van de leerling die wordt gepest: hij of zij neemt het op voor de leerling die wordt gepest of probeert dat;
  • de mogelijke verdediger of bondgenoot: hij of zij keurt het pesten af en vindt dat hij of zij zou moeten helpen – maar doet dat niet;
  • de onverschillige toeschouwer: hij of zij ziet wat er gebeurt, maar denkt: het zijn mijn zaken niet;
  • de buitenstaander: hij of zij staat volledig buiten de pestsituatie.

Verschillende vormen

Pesten kan vele vormen aannemen (Departement onderwijs en vorming, 2015, p. 6 – 7):

  • Verbaal pesten: bijvoorbeeld: kwetsende of sarcastische opmerkingen maken, schelden, dreigende taal gebruiken, haat zaaien, roddels verspreiden, …
  • Fysiek pesten: bijvoorbeeld: slaan, aan de haren trekken, stampen, duwen, …
  • Materieel pesten: bijvoorbeeld: materiaal van een andere leerling beschadigen of stelen
  • Sociaal en relationeel pesten: bijvoorbeeld: uitsluiten, roddels of geruchten verspreiden