Wat is pesten?
Enkele definities...
We kunnen van pesten spreken wanneer iemand langdurig en aanhoudend het slachtoffer is van gewelddadig gedrag van een of meerdere personen. Dit kan zowel fysiek, psychisch, sociaal als materieel zijn. (Wat is grensoverschrijdend gedrag op school, 2016)
Olweus (1993, p.9) definieert pesten als volgt: “Een leerling wordt gepest of tot slachtoffer gemaakt wanneer hij of zij bij herhaling wordt onderworpen aan de negatieve handelingen van een of meerdere medeleerlingen.”
Prinsen (2013, p. 22) omschrijft pesten als volgt:
Onder pesten versta ik dat een of meerdere jongere(n) een andere jongere of een groepje meer dan eens en gedurende een langere periode lichamelijk of geestelijk geweld aandoet met als doel de ander pijn te doen. Bij pesten heeft het altijd te maken met een machtsverschil: de pester is machtiger en de gepeste is ondergeschikt.
Enkele voorbeelden...
Enkele voorbeelden van pestgedrag binnen de basisschool zijn (Wat is grensoverschrijdend gedrag op school, 2016):
- het negeren of uitsluiten van een medeleerling
- iemand belachelijk maken in de klas
- een duw geven
- de boekentas van een klasgenoot afpakken de inhoud in de vuilnisbak gooien
- roddelen over een andere leerling op school
- discriminatie (beperking, etniciteit, geaardheid, …)
- …
Pesten vs. plagen
Pesten kan men onderscheiden van plagen. Plagen gebeurt spontaan, duurt niet lang en is onregelmatig. (Wat is grensoverschrijdend gedrag op school, 2016)
Cijfers
Volgens de website van ‘Kies kleur tegen pesten’ (http://www.kieskleurtegenpesten.be/) wordt gemiddeld één kind op vijf gepest in Vlaamse scholen. Eén kind op twintig zou er dagelijks mee te maken hebben. Pesten op school is en blijft dus een hardnekkig probleem.
Maak jouw eigen website met JouwWeb